6.0
: ANALISIS PERSAINGAN
6.1
Persaingan
Umumnya, setiap perniagaan sememangnya wujud
persaingan di kalangan peniaga. Antara persaingan yang ketara di dalam pasaran
produk ini ialah jenama-jenama power bank sedia ada di dalam pasaran, sebagai
contoh jenama Pineng, Samsung, Sony, Xiomi dan lain-lain lagi jenama yang sedia
ada.Untuk masa yang akan datang pula,
syarikat-syarikat yang sedia pasti mengeluarkan produk yang sama fungsi
memandangkan terdapat permintaan tinggi terhadap produk yang sedang
diketengahkan ini.Memandangkan produk ini merupakan salah satu gajet
yang menjadi kepentingan buat generasi sekarang, sudah tentu syarikat-syarikat
yang ada berlumba-lumba mengetengahkan produk mereka bagi mencapai target
pemasaran mereka. Antara jenama yang menjadi rebutan pelanggan pada masa kini
adalah jenama daripada pineng power bank. Dengan kualiti serta fungsi yang
lebih menarik, sudah tentu ia menjadi kunci persaingan yang ketara.
6.2
Strategi pemasaran
Sebagai pelanggan yang bijak, sudah tentu
mereka melihat produk yang tinggi kualiti dan juga memilih produk yang
mempunyai kelebihan yang tersendiri. Namun, sesetengah pelanggan menitik
beratkan harga jualan produk berbanding kualiti.Pengguna akan memilih produk yang memberi
mereka kepercayaan dan tahap yang terbaik serta produk yang memberikan kebaikan
ketika menggunakannya.Setiap syarikat yang memasarkan produk mereka
mempunyai kelebihan tersendiri sebagai contoh sesetengah syarikat memberi
waranti beberapa bulan malah ada yang tahun bagi memberi keyakinan kepada
pelanggan untuk membelinya.Sesetengah syarikat mengetengahkan pelbagai
jenis saiz dan bentuk produk mereka, ada yang berkapasiti rendah dan ada juga
yang berkapasiti tinggi. Dari segi harga yang dipasarkan pula kebanyakan produk
ini di pasarkan dengan harga sekitar RM50 hingga RM 100. Harga-harga ini
bergantung pada jenama yang di pasarkan.Sedia maklum, pelbagai teknik-teknik
pemasaran yang dilakukan bagi mempromosikan produk mereka, contohnya dengan
menggunakan media massa, blog dan juga laman sosial bagi menyebarkan info
tentang produk yang sedang diketengahkan oleh mereka.
6.3 Kelebihan dan kelemahan persaingan
Untuk memastikan kemasukan pasaran, idea yang
diketengahkan haruslah menepati ciri-ciri kehendak pelanggan kerana ini kerana
memberi kesan yang ketara dari segi bahagian pemasaran.Bagi meyakinkan lagi pelanggan untuk memilih
produk yang dijual, teknik pemasaran haruslah dititik beratkan supaya pelanggan
membuat keputusan membeli produk yang ingin dipasarkan.Kekuatan kunci persaingan adalah menjadi
faktor untuk berjaya dalam pasaran kerana ini memberi kesan yang ketara
terhadap produk yang sedang membangun dalam pemasaran.Kekuatan yang ada pada produk semasa adalah
mereka sentiasa mengekalkan kualiti produk mereka bagi memuaskan hati
pelanggan. Di samping itu, mereka juga memberi pelbagai kepercayaan terhadap
pelanggan jika terus menggunakan produk mereka.Faktor-faktor kelemahan pula adalah
kebanyakan syarikat mempamerkan produk yang sama fungsinya. Hal ini membuatkan
pelanggan berada di dalam kelompok yang sama bagi memilih produk yang
dipasarkan.
6.4
Faktor dalaman
Faktor dalaman merupakan salah satu faktor
yang memberikan impak yang besar kepada produk yang dihasilkan. Pada
kebiasaannya, faktor ini menjadi punca kejatuhan atau kegagalan bagi sesuatu
produk. Antara faktor yang menjadi ukuran adalah wujudnya perniagaan-perniagaan
atas talian dan telah menjadi salah satu trend pada era ini.
6.5
Sumber
Secara kasarnya, anggaran sebanyak RM100000
bagi modal permulaan untuk menjalankan idea perniagaan ini.Jika modal kasar
tidak mencukupi, sumber kewangan tambahan sebanyak RM30000 perlulah
dilaksanakan agar idea perniagaan ini dapat dijalankan sebaiknya.Sedia maklum, sumber fizikal seperti pejabat,
peralatan lengkap, tempat strategik amatlah penting bagi membina tempat yang
sesuai untuk menjalankan kerja-kerja produk yang dilaksanakan.Oleh itu,
tempat-tempat seperti ini perlulah dititikberatkan bagi memudahkan lagi
pemasaran produk yang dicipta.
6.6
Faktor persekitaran
Secara amnya, produk yang ingin di pasarkan
adalah sah di sisi undang-undang di Malaysia.Oleh yang demikian, produk ini
haruslah mendapat sokongan agensi yang berkaitan bagi melancarkan pemasaran
produk ini.Dari segi ekonomi pula, dengan adanya produk
seperti ini, ia dapat membantu meningkatkan ekonomi negara dengan mensasarkan
produk ini ke peringkat global. Selain itu, ia juga meningkatkan lagi keyakinan
pengguna untuk terus menggunakan produk ini.Berbeza pula dari segi sosial dan budaya,
dengan adanya produk-produk seperti ini, ia dapat mengubah gaya hidup pengguna.
Sebagai contoh, pengguna lebih gemar mengembara dan melakukan aktiviti lasak
sekali gus mengubah persepsi hidup mereka.Bagi faktor teknologi pula, penciptaan dan
pembaharuan baru dapat dihasilkan.Selain itu, kadar teknologi di negara kita
semakin maju dengan adanya produk seperti ini diketengahkan.Umumnya, idea perniagaan seperti mengambil
masa yang lama bagi menjayakannya dengan sebaiknya. Ini keran ia mengambil masa
lama bagi meyakinkan pengguna tentang produk yang di war-warkan.
6.6
Pembekal
Sedia
maklum, pembekal utama bagi produk ini adalah syarikat-syarikat berkaitan
barang elektronik. Majoriti komponen yang digunakan adalah komponen elektronik.
Jika
pembekal tergendala, ia beri impak yang besar. Akan tetapi, langkah-langkah yang
strategik perlulah diatur bagi mengelak masalah-masalah seperti berlaku.
Sebagai contoh, menyediakan pembekal alternatif sekiranya terdapat gangguan
pembekal.
6.7 FIVE FORCE ANALYSIS
No comments:
Post a Comment