Powered By Blogger

ANALISIS PELANGGAN




5.0 : ANALISIS PELANGGAN

5.1 Customer
·         Pengguna Individu atau sesebuah organisasi.
·         Lebih tertumpu pada pengguna yang gemar mengembara atau menyukai aktiviti lasak.
Geographic : umum.
Demographic : 18-30 years, unisex, seorang, mampu milik, bebas, pengembara.
Psychographic :orang yang suka aktiviti lasak, mengikut gaya hidup semasa.
Behavioura l: jenama baru, produk tempatan, zaman gen y.
Institusi :persatuan pecinta alam, pengakap laut.
Characteristics :senang dibawa.

5.2 Tingkah laku pembelian pelanggan
            i) Individu
                Pada kebiasaannya pengguna membeli power bank yang telah sedia ada di     
                pasaran. Antara target utama untuk dikomersialkan ialah kepada :
·         kumpulan pengembara
·         Penggemar aktiviti lasak

            ii) Organisasi
·         Ahli-ahli persatuan / kelab

5.3 Anggaran saiz pasaran (unit dan harga)
Pada permulaan perniagaan , anggaran pada saiz pasaran adalah sebanyak 1000 unit sahaja . Hal ini kerana risiko yang perlu diatasi adalah tinggi bagi memasarkan produk baru. Dari segi harga pula, 1 unit produk yang dijual bernilai RM100 sahaja.

No comments:

Post a Comment